Beskrivelse
Undervisningsdifferentiering i dansk er skrevet for at inspirere lærerstuderende og lærere, så de er bedre rustede til at klare den opgave, det er at differentiere undervisningen – med udnyttelse af danskfagets resurser.
Bogen er en fagdidaktisk bog, som viser nogle af de faglige muligheder, danskfaget kan tilbyde, når læreren arbejder på at differentiere undervisningen. Og hvordan læreren kan lægge undervisningen til rette på en sådan måde, at disse resurser udnyttes bedst muligt. Bogen har både teoretiske og praktiske kapitler, som alle er prægede af eksempler på og idéer til, hvordan læreren selv kan differentiere undervisningen. Bogen følger i sin opbygning Fælles Måls kompetenceområder: ’Læsning’, ’Fremstilling’, ’Fortolkning’ og ’Kommunikation’ – et princip, som yderligere styrker bogens praktiske anvendelighed.
Lektørudtalelse, DBC
”En rigtig god bog om undervisningsdifferentiering. Bogens styrke er helt klart, at den behandler emnet i både teori og praksis. Samtidig er det en fordel, at indholdet er struktureret efter Fælles Måls kompetenceområder, så man kan slå op og få relevant og konkret inspiration. (…) Store anbefalinger til både folkebiblioteker og læringscentre, der har et lærerbibliotek.”
Læs Folkeskolens anmeldelse af bogen her
Indhold:
Generelt:
Jens Hansen Lund: Undervisningsdifferentiering – hvorfor, hvad og hvordan?
Martin Jørgensen: Et fagdidaktisk perspektiv på undervisningsdifferentiering
Johannes Fibiger: Under ombygning – Stilladsering, modellering og mesterlære
Læsning:
Inger Maibom: Læsning i 1.-6. klasse – metoder med et indbygget princip om differentiering
Helle Bundgaard Svendsen: Differentieret danskundervisning i læsning, 4.-10. klasse
Fremstilling:
Charlotte F. Reusch: Barn på isflage. Differentieret undervisning i fremstilling i indskolingen
Torben Sebro: Fremstilling i 4.-10. klasse
Christine Pilegaard Larsen og Thilde Emilie Møller: Undervisningsdifferentiering og filmproduktion i dansk
Fortolkning:
Søren Fanø: Tekstarbejde, undervisningsdifferentiering og fortolkning på 1.-6. klassetrin
Marianne Oksbjerg: Litteratur er grundforskning i, hvad det vil sige at være menneske, og ikke tungetale, der skal oversættes
Kommunikation:
Lisbet Hastrup Clausen: Tale, lytte, talelytte og lyttetale! Tekst, sprog og kommunikation i 1.-6. klasse
Johannes Fibiger: Medieret mundtlighed
Udgivelsesår: 2018