Beskrivelse
Denne artikelsamling handler om udvikling og omstilling i læreruddannelsen.Det er nyt, at lærere skal forholde sig til, tænke med i og tage ansvar for disse processer – både på samfundsplan og organisationsplan, Disse opgaver vil mere og mere blive en del af arbejdet for en læreruddanner. Ellers kan omstillingen ikke lykkes.
Læreruddannerens opgave skal udvikles fra at udmønte til at udforme. Ledelsens opgave fra at administrere til at udvikle. Lærerens opgave fra at undervise til at uddanne.
Se Folkeskolens anmeldelse af bogen her
Udgivelsesår: 1996
Indhold:
Leo Ulsøe Johansen: Lærerseminariernes efteruddannelse i didaktisk kontekst
Bonnie Andersen: Uddanner vi lærere i læreruddannelsen?
Henni Krogh-Hansen og Claus Johannsen: “Der må være en måde”
Gudrun Mørch Marckmann: Folkeskolen og seminariet, de naturlige samarbejdspartnere (?)
Helle Faurschou Hviid: Internationalisering af læreruddannelsen
Keld Friborg og Peter von der Maase: “Rigtige mænd gider ikke høre mere vrøvl” – om billed- og brugskunst
Søren Bach: Samarbejde eller konflikt? – Kløften mellem beslutning, iværksættelse og aktuel praksis
Niels Revsgaard: Lærerudannelsen for tosprogede
Niels Jørgen Christensen: Prøve, prøve og atter prøve – om nye evalueringsformer i læreruddannelsen
Erik Dam: Seminarierne: Center i lokalsamfundet eller en brik i cyberspace
Henrik Windinge: Lærerseminariernes omstilling betyder nye lærerkompetencer og nye efteruddannelsesbehov