Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

Pædagogiske grundfortællinger

50,00 DKK

16 på lager

-
+

Beskrivelse

Den pædagogiske debat er for tiden præget af usikkerhed, om pædagogikken skal anvise “vejen til det gode liv” i form af en normativ rettethed, eller om identitetsdannelse skal være børnenes eget “gør-det selv-arbejde”.
Bogen skal ses som et bidrag til at give den aktuelle pædagogiske debat dybde i form af indsigt i de grundlæggende pædagogiske spørgsmål, der er stillet i løbet af den tid, hvor der har været systematisk interesse for opdragelsesspørgsmål.

Indhold:
Bent Nabe-Nielsen: Sokrates – samtalens mester
Laust Riis-Søndergaard: Comenius – om at gøre verden bedre
Freddy Jensen: Rousseau – og pædagogikkens kopernikanske vending
Alexander von Oettingen: Schleiermacher – mellem pædagogisk almagt og afmagt
Jørgen Carlsen: Om Grundtvig og Kold – og begejstringens pædagogik
Poul Breindah: Eksistenspædagogikken – at lære at være. Martin Buber og Otto Friedrich Bollnow
Mogens Pahuus: K. E. Løgstrup. Det levende menneskefrem for det moralske princip
Hans Dorf: Dewey. Det moderne samfunds pædagog
Jette Bøndergaard: Habermas – om at ville noget i verden
Preben Kirkegaard: Niklas Luhmann. Om at komme ud afden normative fælde
Frits Hedegaard Eriksen: Paul Ricoeur – tiden og fortællingen
Bent Nabe-Nielsen: Sokrates og undervisningens samtale
Laust Riis-Søndergaard: Comeniusspor
Freddy Jensen: Rousseau. Individet og fællesskabet
Alexander von Oettingen: Pædagogikkens dobbelte udfordring (Schleiermacher)
Jørgen Carlsen: Grundtvig, Kold – og den moderne kynisme
Poul Breindah: Eksistenspædagogikkenog tidens aktuelle problemstillinger
Mogens Pahuus: Forenende modsætninger. Løgstrups pædagogiske filosofi
Hans Dorf: John Dewey og det moderne demokrati
Jette Bøndergaard: Skolen må ville noget (Habermas)
Preben Kirkegaard: Luhmann og pædagogik som socialt system
Frits Hedegaard Eriksen: Rationalitet og poesi i skolen (Ricoeur)

Udgivelsesår: 2001

Yderligere information

Vægt 0,879 kg

Du kunne også være interesseret i