Beskrivelse
I 2018 blev der indgået en politisk aftale om styrket praksisfaglighed i skolen. Begrebet praksisfaglighed blev opfundet af politikerne til lejligheden, og bag lanceringen af begrebet var flere bevæggrunde, blandt andet ønsket om en stærkere tilknytning mellem skole og erhvervsuddannelse og et håb om, at praksisfaglighed kunne blive en motiverende faktor for de mange elever, som keder sig og mistrives i skolen. Endnu engang er forholdet mellem teori og praksis eller mellem kundskaber og færdigheder således i spil, og derfor vil vi i KvaN forsøge at kaste lys over dette. Hvad betyder begrebet praksisfaglighed egentlig, og hvordan kan vi kvalificere de studerendes faglige og didaktiske indsigt i og viden om begrebet samt bidrage til den konkrete implementering på skolerne?
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Claus Holm: Arbejdspædagogikkens genkomst?
Lene Tanggaard: Værdierne vokser ud af hænderne
Lisa Fälling Andersen: Det praktiske fagområde som praksisfagligt pejlemærke? Et kig på praksisfaglige elementer i sløjd, håndarbejde og håndværk og design
Charlotte Rørvig Haaber: Praksisfaglighed og deltagelsesmuligheder
Malis Ravn & Charlotte Hansen: I gang med praksisfaglig undervisning
Diana Rigtrup: Praksisfaglighed i mødet mellem skole og erhvervsuddannelse
Ulla Hjøllund Linderoth: Praksisfaglighed i naturfagene: Fra teori til erfaring i praksis
Lone Sonne & Annelise Dahlbæk: Praksisfaglighed i musik som obligatorisk valgfag
Steen Nepper Larsen: Praksisfaglighed som halvdannelse og fuldtonet politisk ideologi
Udgivelsesår: 2024