Beskrivelse
Børn og unges trivsel fylder meget i disse år. Vi har tilsyneladende fået skabt et samfund, hvor stadig flere børn – og især unge mistrives. Det har betydning for deres identitetsdannelse og deres generelle udvikling i – og uden for skolen. Nogle hælder til det synspunkt, at vi har skabt et præstationssamfund i opdragelsen, i medieteknologier og i skolen. Andre gør opmærksom på, at trivsel og mistrivsel måske får os til at glemme hvad der kan betegnes som almindelige, normale livsudfordringer. I skolen kan der være en risiko for, at skolens egentlige faglighed træder i baggrunden, til fordel for mere problemløsning af sociale udfordringer. Alle synes dog at være enige om, at det at opleve tilhørsforhold i ’fællesskaber’ er afgørende for at kunne udvikle en positiv selvforståelse. En positiv selvforståelse kan fremme børn og unges trivsel og dermed også deres motivation for deltagelse og læring i skolen. Temanummeret introducerer til begrebet ’trivsel’ og belyser væsentlige udfordringer og diskurser om emnet.
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Stefan Hermann: Et trivselsbegreb uden hæmninger og hængsel?
Mette Molbæk & Anette Boye Koch: Børn og unges trivsel – hvad taler vi egentlig om?
Thomas Szulevicz: Mistrivsel – mellem psykiatri og pædagogik
Merete Munkholm & Else Skibsted: Trivsel gennem faglige fællesskaber i skolen
Anne Mette Buus & Anne Søndberg: Når trivsel bliver et koncept
Lise Majgaard Mortensen: “Jeg lærte folk bedre at kende – også om deres liv uden for skolen”: Om guidet fælleslæsning som en bro mellem faglig og social dannelse og trivsel
Britta Dumstrei: Skolefravær – børn med vanskeligheder og deres udfordringer med at komme i skole
Anne Görlich & Noemi Katzenelson: Mistrivsel som (over)belastning
Tine Obel Schmidt: Forældres betydning for børns trivsel
Udgivelsesår: 2024