Beskrivelse
At holde skole handler om at ville noget med verden. Og i undervisningen handler dette primært om at have intentioner på børn og unges vegne gennem undervisningen. Det normative og det intentionelle er en grundlæggende del af pædagogikkens væsen. Uddannelsespolitiske vinde kan have betydning for folkeskolens rettethed, men i Danmark har skoler og lærere også stor frihed til selvstændigt at vælge retning. Fælles er, at pædagogikken til enhver tid er formet af tidligere tiders pædagogiske rettetheder. Med temanummeret præsenteres ni centrale grundfortællinger, i relativ kort form, som er aktuelle, væsentlige bud på skolens grundlæggende tilgange til dens formål og praksis og som alle danner grundlag for, hvordan vi tænker pædagogik og didaktik i det danske skolesystem i dag.
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Johannes Fibiger: Masterplots: Den pædagogiske grundfortælling
Jacob Kjærsgaard Mortensen: Grundfortællingens fundament – Dannelse
Steen Nepper Larsen: Hartmut Rosa – At lade sig blive sat i svingninger
Gert Biesta: Ingen uddannelse uden uddanner
Per Munch: John Dewey – Et narrativ om processer og forandring
Morten Timmermann Korsgaard: Hannah Arendt – Natalitet
Asger Sørensen: Kritisk teori – Ideologikritik og demokratisk dannelse
Anne Marie Pahuus: K.E. Løgstrup – Etisk-poetisk grundfortælling om tillid og fornyelse
Hassan Sabri: Jean Jaques Rousseau – Selvkontrol: Et centralt element i barnets dannelse
Udgivet: september 2024