Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

Efterskolepædagogik

50,00 DKK

39 på lager

-
+

Beskrivelse

Efterskolepædagogik drejer sig om en form for helhedspædagogik, der belyser de situationer og scenarier, der udspringer af kostskolemiljøet med henblik på forhold, som bofællesskab, fællesspisning, traditioner og ritualer, fritidsaktiviteter og husregler. Efterskolelivet udvikler nye venskaber mellem eleverne og ofte et nært og personligt forhold mellem lærer og elev. Bogen fokuserer på lærerens beskrivelse, oplevelse, forståelse og reflekteren over hverdagsliv og læring i efterskolen. Det er først og fremmest en faglig bog, der på et teoretisk og reflekterende grundlag diskuterer efterskolelærerens handlemuligheder.

Læs Folkeskolens anmeldelse af bogen her

Indhold:
Ole Pedersen: Om efterskolens formål og virksomhed.
Henrik Sommer: Om den frie skoles selvvalgte værdigrundlag.
Gitte Sommer Harrits: Når demokratier mødes.
Bodil Christensen: Efterskolen og opdragelsen.
Poul Anker Møller: Vi har altid noget tilfælles – om et konfliktsyn i praksis ; Unge under ombygning – set med efterskolens øjne.
Sven Primdal: Sanktion eller samtale – om skolernes husregler.
Anders Bech Thøgersen: Når forstander eller lærer træder i karakter.
Henrik Ottosen: Almendannelse som kvalificering – kvalificering som almendannelse ; Om elevidentifikation med skolelivet.
Peer Schrøder Daugbjerg: Den levende vekselvirkning mellem elev og lærer.
Agnethe Gammelgaard: Ungdomskultur : homogen og mangfoldig.
Heine Boe Nielsen: Efterskoleelevernes mange netværk : samvær og dannelse.
Per Slyngborg: Efterskolen som livsform – efterskolen som livsformer.
Arne Kristiansen: Efterskolens historie

Udgivelsesår: 2004

Du kunne også være interesseret i