Beskrivelse
Samfundets krav til nutidens lærer er mange og til tider paradoksale: at kunne gå foran og samtidig træde i baggrunden, at kunne etablere et tæt forhold til eleverne – og samtidig holde passende afstand, at vise klare holdninger – og samtidig være objektiv og neutral, at skære igennem – og samtidig vise omsorg. Dette temanummer belyser disse udfordringer set i lyset af den nye skolereform og set i forhold til den enkelte lærers behov for at udvikle en professionel læreridentitet.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Dorte Grene: Hvordan forstå sig selv som professionel lærer?
Karen Marie Hedegaard: Dømmer jeg – eller er jeg vågen?
Lisbeth Hastrup Clausen: Med faget i centrum
Helle Bjerresgaard: Ny helhedsskole – ny læreridentitet?
Karsten Mellon: Lærerens professionsidentitet under forandring
Annemette Heine Wullum og Frits Hedegaard Eriksen: En lærer bliver til i mødet med praksis
Thomas Binderup: Teamets samarbejde om undervisningsdifferentiering
Kim Boye Holt: Undervisningens dramaturgi
Johannes Adamsen: Ny læreruddannelse – ny faglighed
Udgivelsesår 2014