Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

KvaN 97 – Drengene i skolen

25,00 DKK

167 på lager

-
+

Beskrivelse

Drenge klarer sig dårligere end piger i grundskolen. De får lavere karakterer, de læser dårligere, og flere af dem bliver henvist til specialundervisning. I Danmark får godt 20 procent af en årgang aldrig en ungdomsuddannelse. Dem, der dominerer gruppen, er især drenge. Skal drengene fastholdes på skolebænken, kræver det nogle særlige pædagogiske metoder og strategier. Vi behandler drenge og piger forskelligt. Lærerne har forskellige forventninger til de to køn, hvad angår både tilgang til skolearbejdet og det sociale. Måske har vi i virkeligheden brug for de drengekvaliteter, som vi netop nu har svært ved at tolke og arbejde med i skolen. Vi har et ansvar for at lave skole, som er tiltænkt og egnet for både drenge og piger. Temanummeret giver et nuanceret bud på, hvilke kvaliteter i skolen og i undervisningen der skal til for at tilgodese både drengene og pigerne.

Læs folkeskolens anmeldelse af tidsskriftet her

I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Niels Egelund: En bedre skole for drenge
Per Fibæk Laursen: God undervisning – for drenge
Bonnie Vittrup: Køn i standardiserede undersøgelser – og komplicerede effekter
Line Møller Daugaard & Martin Blok Johansen: Drenge og læsning: En selvfølgelighedsfortælling
Lis Rahbek: Skolens indhold og rammer set med drenges øjne
Lene Skovbo Heckmann: Der skal sættes tidligt ind
Ulla Sjørup: En rask dreng – i en syg skole
Andreas Rasch-Christensen: Digitale læringsmidler og drenges læring
Klaus Nielsen: Alle Drenge Har Det

Udgivelsesår 2013

Yderligere information

Vægt 0,18 kg

Du kunne også være interesseret i