Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

KvaN 96 – Faglighed og dannelse

25,00 DKK

3 på lager

-
+

Beskrivelse

I den politiske diskurs og i medier er det almindeligt at skelne skarpt mellem begreberne ’faglighed’ og ’dannelse’. Man støtter enten det ene eller det andet. I en professionel forståelse af begreberne er ’faglighed’ et spørgsmål om, hvilket indhold en given ’dannelse’ skal bestå af.

Skolens formål og alle skolens fag er dybt forankret i nogle dannelsesidealer, som kan være mere eller mindre tydelige. På samme måde er der i læreruddannelsen en sproglig opdeling mellem ’lærerfaglighed’ og ’almen dannelse’ – uden at dette nødvendigvis skal forstås som en indholdsmæssig adskillelse i forhold til en professionel lærer. Dette temanummer undersøger, hvordan de to begrebers mening kan være tæt forbundet – både i skolens fag og i læreruddannelsen. Artiklerne belyser temaet – ud fra almen pædagogiske vinkler og ud fra centrale fag i skolen.

I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Vibeke Hetmar: Faglighed
Jens Erik Kristensen: Dannelse – forældelse eller omdannelse?
Benny Bang Carlsen: Guldkaret eller Facebook? Et spørgsmål om dannelse
Torben Nørregaard Rasmussen: Faglighedens dannelsespotentiale – et Klafki-perspektiv
Kjeld Sten Iversen: Dannelse bygger også på forståelse
Jens H. Lund: Implementeringsfaglighed
Lisbeth Lunde Frederiksen: Professionsrettethed i læreruddannelsen
Lotte Rahbek Schou: Test, dannelse og faglighed

Udgivelsesår 2013

Yderligere information

Vægt 0,18 kg

Du kunne også være interesseret i