Beskrivelse
’Enhedsskole’ er en samlet betegnelse for flere forhold. Ideen bygger på idealer om lighed og sammenhængskraft, lighed i og gennem uddannelsessystemet og et ønske om et samfund, som er præget af tillid mellem borgerne og mellem borger og offentlige instanser.
Dette temanummer kaster et nysgerrigt blik på, hvordan man kan forestille sig en enhedsskole for alle elever, samt et kritisk blik på hvordan globalisering i både pædagogisk og økonomisk henseende får betydning for vores forståelse af fremtidens skole. Forskellige dannelsestraditioner bliver præsenteret – set i lyset af skiftende samfundsmæssige, politiske paradigmer.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Hans Jørgen Kristensen: Vejen til enhedsskolen
Stig Broström: Enhedsskolen i konkurrencestaten
Sven Erik Nordenbo: At holde sammen eller dele op: Hvad er bedst?
Thomas Binderup: Undervisningsdifferentiering
Poul Nissen: Hvad med begavede og talentfulde børns udvikling i enhedsskolen?
Thomas Iskov og Morten Stokholm Hansen: Evidensbaserede metoder i enhedsskolen
Rasmus Alenkær: Inklusion fra ICD10 til IC3
Lars Wørts: Integrations- og differentieringsbestræbelser i samspil
Niels Christian Sauer: Enhedsskolen under pres
Udgivelsesår 2012