Beskrivelse
Vi taler ofte om fordybelse i modsætning til det hurtige og mere overfladiske. Men hvad er fordybelse? Hvordan fordyber man sig? På hvilke områder kan man fordybe sig? Bevidsthedstilstande, som knytter an til fordybelse, er nærvær og koncentration. Fordybelse er således både et vidensfænomen og en bevidsthedstilstand. Professionalitet i arbejdet handler odså om muligheder for fordybelse. Den uddannelsessøgende fordyber sig i studier og specialisering. De enkelte skolefag rummersåkaldte fordybelsesområder. Skoleeleven fordyber sig i sit projekt. KvaN 88 vil fra mange sider belyse fænomenet fordybelse.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Martin Jørgensen: Faglighed og fordybelse
Karen E. Andreasen: Projektarbejdsformen som fordybelse
Frans Ørsted Andersen, Henrik Jacobsen og Gitte Højfeldt: Flow og fordybelse
Lars Konzack: Fordybelse på internettet
Christian Kock: Ned under overfladen i den politiske debat
Svend Brinkmann: Uren pædagogik i en overfladisk tid
Ole Pedersen og Torben Nørregaard Rasmussen: Fordybelse i læreruddannelsen
John Engelbrecht: Tidens største mangelvare er tid
Jesper Feldthaus: Poetisk læsning – et essay
Udgivelsesår 2011