Beskrivelse
Dette temanummer handler om det store værdispørgsmål, som i en menneskealder har ligget bag udviklingen af den danske skole og af vores uddannelsessystem: Hvilken rolle skal individet spille i forhold til fællesskabet ? og hvilken rolle skal fællesskabet spille for individet?
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Per Schultz Jørgensen: Individ og fællesskab – i lys af moderniseringen
Ove Korsgaard: Individ og fællesskab – en slidstærk problemstilling
Thorkild Thejsen: Debatten om folkeskolens formål
Olga Dysthe: Evaluering i klassen til støtte for læring
Else Marie Kaasbøl: Individ og fællesskab – anderledes udfordringer til kultur og pædagogik
Jens H. Lund: Undervisning er at skabe skulpturer
Lars Geer Hammershøj: Pædagogikkens placeboeffekt og selvdannelse
Niels Egelund: Eliteundervisning – er det nu noget?
Thomas Binderup: Historisk refleksivitet – individ i fællesskabet
Udgivelsesår 2009