Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

KvaN 81 – Refleksion

25,00 DKK

60 på lager

-
+

Beskrivelse

Kravet om refleksion kommer fra alle sider. Og der har længe været fokus på en stadigt stigende grad af refleksivitet i det moderne menneskes liv. Der sendes på flere kanaler end tidligere, og der er mere at vælge imellem. Også i et moderne arbejdsliv er der brug for medarbejdere med refleksive kompetencer. I samme ånd stilles elever i skolen typisk over for opgaver, som kræver refleksion – og deres eventuelle refleksion honoreres. Man kan da også se det enkelte menneskes livsudvikling som et livslangt projekt. På denne baggrund er det muligt at identificere såvel sociologiske, psykologiske som didaktiske perspektiver på begrebet ”refleksion”. Alle tre vinkler har betydning for lærerens arbejde, og det er bl.a. sammenkædningen af disse vinkler, som temanummeret vil undersøge nærmere.

Læs folkeskolens anmeldelse af tidsskriftet her

I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Bent Nabe-Nielsen: Bevidstheden vågner og bliver sig selv bevidst som dannelsesideal
Mogens Pahuus: To former for refleksion: selvrefleksion og saglig refleksion
Dion Sommer: Findes det reflekterende barn i det refleksivt moderne? – Kritiske vurderinger
Birgitte Højholt: Hallo! Så få da et liv! – om arbejdet med moderne dannelse i folkeskolens ældste klasser
Berit Werner Hansen: Læring og metatænkning
Anni Hensel: Metoder til refleksion i skolen
Lone Billeskov Jansen: Refleksion og dannelse i arbejdet med litteratur
Jørgen Carlsen: Kold kaffe – Om behovet for kritisk, historisk selvrefleksion
Jørgen Lyhne: Grænser for refleksion – et musikalsk essay

Udgivelsesår 2008

Yderligere information

Vægt 0,18 kg

Du kunne også være interesseret i