Beskrivelse
Tidsskriftet findes kun på e-reolen.
Emnet sundhed er kommet til at fylde meget i den offentlige debat. Hvor går det hen med sundheden? Hvad betyder levevis og livsstil for vores sundhed? Udviklingen af vores forståelse af sundhed har stor betydning for skolen. Fra dannelsens indhold og bestemte fags indhold til motionsløb, gode spisevaner, særlige emner, gode forbilleder, sundhed og læring Temanummeret har fokus på sundhed i et skoleperspektiv: fra de filosofiske spørgsmål, som ligger bag vores begreber om sundhed over det historisk betingede i sundhedsudviklingen – til læring og praksis i den konkrete undervisning. Hvordan kan en skole løfte sundhedsopgaven, og hvordan kan opgaven forvaltes i konkrete fag?
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Uffe Juul Jensen: Sundhedsbegreber, selvansvarlighed og stat
Lene Otto: Rask eller lykkelig – sundhedsfremme og sundhedskulturer
Jens H. Lund: Den ulige sundhed
Kjeld Sten Iversen: Er det samfundets skyld?
Henrik Taarsted Jørgensen: Krop, fysisk aktivitet og kognitiv læring
Søren Ørgaard: Idrætslærerens sundhedssyn
Frede Bräuner: Kost, adfærd og indlæringsevne
Bjørn Holstein: Sundhedsfremme blandt børn og unge
Bjarne Bruun Jensen: Opfattelser af sundhed og ”ulighed i sundhed” hos børn og unge
Udgivelsesår 2008