Beskrivelse
Motivation er et af de store begreber i pædagogik og undervisning. I skolens undervisning er motivation både noget, som eleverne har, og noget som løbende skal skabes. Fra hverdagen i skolen fortæller lærere om elevernes manglende fokusering og manglende koncentration. Med viden om motivation kan læreren udvide perspektivet – gøre det mere didaktisk. KvaN-nummeret præsenterer forskellige syn på og teorier om motivation. Og der er eksempler på, hvordan lærere konkret kan arbejde med at fremme elevernes motivation.
Læs folkeskolens anmeldelse af tidsskriftet her
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Gunn Imsen: At se fremtiden gennem nutidens vindue – Om forventninger som motivationsbegreb i skolen
Johannes Andersen: Opkobling og motivation
Jørn Bjerre og Frits Hedegaard Eriksen: Forholdet mellem motivation og udvikling – set ud fra Kieran Egans teori om forståelse
Einar Skaalvik: Selvopfattelse og motivation – Om betydningen af selvopfattelse i teorier om motivation
Helle Bjerresgaard: Lærerens dobbelte opmærksomhed
Finn Held: Skolens arbejdsmoral – mellem ret og pligt
Karen Borgnakke: Motivationsskabende læringsmiljøer
Svend Brinkmann: Motivation gennem handling og gøremål – et pragmatisk perspektiv
Bennyé D. Austring og Merete Sørensen: Motivation og æstetik
Mette Rydén Rosenlund: At sætte rammer om studiet
Udgivelsesår 2007