Beskrivelse
Danmark har i internationale undersøgelser fået dumpekarakter for sit arbejde med integration af nye samfundsborgere. Dette KvaN-nummer drøfter, hvilke udfordringer det stiller skolen overfor. Det er lige ulykkeligt, om man agerer ud fra en forventning om total assimilation, eller man giver op – med den konsekvens, at landets borgere bliver organiseret i adskilte parallelsamfund. KvaN ønsker at stille skarpt på spørgsmålet om, hvad denne udvikling betyder for lærerens opgaver og kvalifikationer – og for skolens indhold og rammer.
Læs folkeskolens anmeldelse af tidsskriftet her
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Benny Bang Carlsen: Interkulturel pædagogik
Jean Fischer: Integration: Hvad er problemet?
Nourreddine Bougessas: Integration set i et teoretisk perspektiv
Nels Møller: Integration i skolen – i den vestlige del af Århus
Kitte Søndergaard Kristensen: Inegrationsopgaven i en flersproget skole
Kambiz K. Hormoozi: Kommunikation mellem etniske forældre og myndighederne
Inge Liengarrd: Islams eksklusitivitet – et integrationsproblem?
Lene Kühle: Hvordan forholder muslimske nydanskeres sig i praksis til integrationsproblemet?
John Rydahl: Intergrationsaspekter i skolens religionsundervisning – og det modsatte
Udgivelsesår 2005