Beskrivelse
Overalt fokuseres på kompetence og kompetenceudvikling. Det er ikke mere tilstrækkeligt at have en bestemt uddannelse og at have bestemte kvalifikationer. Man skal kunne anvende sine færdigheder på en personlig måde og kunne handle i forhold til udfordringer. Denne evne kaldes kompetence. Og kompetencebegrebet sætter i disse år en dagsorden for udvikling af skole og uddannelse.
Temanummeret vil belyse, hvad det betyder, og hvordan man i praksis kan arbejde med at udvikle kompetencer.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Stefan Hermann: Kompetencebegrebets udviklingshistorie – mellem håndsæbe og stål
Jørgen Gleerup: Kompetencebegrebet i den pædagogiske diskurs
Jørgen Carlsen: Kompetence og dannelse
Per Schultz Jørgensen: Kompetence i et sociopsykologisk perspektiv
Hans Siggaard Jensen: Kompetencebegrebet – og tavs viden
Steen Høyrup: Udvikling af kompetencer i folkeskolen
Hans Jørgen Kristensen: Didaktik og pædagogik i en lærerkompetence
Arne Mogensen: Lærerens faglige kompetence med eksemplet
Ole Løw: Lærerens relationelle forholdemåder
Udgivelsesår 2005