Beskrivelse
Dansk læreruddannelse har tradition for at foregå på seminarier, hvor relationen mellem teori og praksis er i fokus. Lærerstuderende skal lære noget, som de senere skal kunne trække på i arbejdet som lærer. Nogle peger på praksiserfaringer som det bedste udgangspunkt for tilegnelse af ny viden. Andre mener, at teoretisk indsigt er det bedste udgangspunkt for at forstå lærerens opgave og handlemuligheder. Det er altid et problem, når nogen skal lære noget, som først for alvor skal bruges til noget – i en senere sammenhæng. Heri ligger et grundlæggende paradoks for alle teori-praksis problemer i forbindelse med undervisning. Paradokset har lærerstuderende således til fælles med de elever, som de selv skal undervise – senere.
Læs folkeskolens anmeldelse af tidsskriftet her
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Torben Nørregaard Rasmussen: Et er teori, et andet praksis
Steen Wackerhausen: Skoleepidemier, praksisforkalkning
John Krejsler: Lærerne og professionalisering – Er lærerne en profession eller ej?
Klaus Nielsen: Påvandretur i praktikkens læringslandskab – Eksempler på læring i praksis
Jan Tønnesvang: Der er intet så praktisk som en god teori
Niels Grønbæk Nielsen: Fag, praktik og pædagogik – læreruddannelsens treklang
Gerda Kraft: Læringsteori eller/og formidling
Karen Andreasen: Relationen mellem skolens verden og elevernes levende verden
Jens Raahauge: Løbet over ende?
Bodil Nielsen: Praksis i et linjefag
Udgivelsesår 2004