Beskrivelse
Den udelte enhedsskole er efter et tilløb på et halvt århundrede gennemført med skoleloven af 1993.Dette er udtryk for, at vi i vort samfund ønsker, at alle elever principielt skal undervises sammen..Det er derfor et paradoks, at udskilning af elever til specialpædagogisk foranstaltning er steget ganske betragteligt i det samme tidsrum, og at udbuddet af støttetilbud er blevet stadig mere differentieret.
KvaN 57 sætter på denne baggrund fokus på specialpædagogikkens opgave i tidens skole.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Jesper Holst: Specialpædagogiske udviklinger og modsætninger
Niels Egelund: Specialpædagogikkens landskab
Birgit Kirkebæk: Spændingsfeltet mellem almenpædagogik og specialpædagogik
Bjarne Nielsen: Specialundervisningens historie og udvikling
Mogens Hansen: Tænkning, udvikling og specialpædagogik
Ole Løw: Gensidig forbundethed i klassen
Gert Gamby: Læseundervisning af elever med læsevanskeligheder
Charlotte Hviid og Peter Lindbjerg: Hvor er stenen? Læseindlæring på et musisk-kreativt grundlag i den vidtgående specialundervisning
Jytte Jordal og Frank Jakobsen: Om brugen af IT i specialundervisningen
Hans Clausen: Specielundervisning og forældresamarbejde
Udgivelsesår 2000