Beskrivelse
Temanummeret belyser dansk som andetsprog som fagområde i bred forstand, så vi sammen kan skabe de bedste forudsætninger for at understøtte flersprogede elevers aktive deltagelse. I dette temanummer vil vi sammen udforske dansk som andetsprog som et bredt fagområde. Vi vil se på de udfordringer og muligheder, det bringer med sig, og vi vil dele viden og erfaringer fra forskere og praktikere. Med tidsskriftets ni artikler er vores mål at bidrage til at skabe de bedste forudsætninger for at støtte flersprogede elever i deres aktive deltagelse i undervisningen og samfundet som helhed.
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Bergthóra Kristjánsdóttir: Dansk som andetsprog i skolen – organisering og historisk udvikling
Simon Calmar Andersen: Modersmålsundervisning kan fremme trivsel – og danske læsefærdigheder
Line Møller Daugaard og Mette Vedsgaard Christensen: “Fordi vi mangler noget…” – nyankomne unges perspektiver på modtagelsesklassen
Charlotte Øhrstrøm og Mette Ginman: Andetsprogsdidaktik i grundskolen – fire pejlemærker
Gro H. Jakobsen og Søren Sindberg Jensen: Migration og barrierer for deltagelse i børns skoleliv
Mette Vedsgaard Christensen: Sprogtilegnelse med digitale teknologier i modtagelsesklassen
Noomi Matthiesen: Lærerprofessionelt ansvar i mødet med etniske minoritetsforældre
Irmelin Kjelaas: Siamaks landey. Erfaringsbaseret, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer
Trine Munch Chapelle: Sprogudviklende danskundervisning for de flersprogede elevers skyld – og for alle de andres
Udgivelsesår: 2023