Beskrivelse
Inklusion er ikke noget nyt begreb, men de seneste år er det for alvor kommet på den politiske dagsorden. Mange af landets kommuner har siden inklusionsloven af 2012 arbejdet på at skabe inkluderende praksisser, og nyere forskning anbefaler blandt andet, at vi bruger begrebet inkluderende læringsmiljøer. Dermed kommer der fokus på elevernes deltagelsesmuligheder og på det konkrete læringsmiljø, de skal trives i fagligt og socialt. Hvordan kan skolen som fællesskab sikre den enkelte elevs faglige og sociale trivsel? Hvordan kan vi som skole undgå, at børn ekskluderes fra skolens læringsmiljø?
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Christina Holm Poulsen: Et deltagerperspektiv på inklusion
Niels Egelund: Inklusion i et historisk perspektiv
Janne Hedegaard Hansen: Samarbejde om inkluderende læringsmiljøer
Lotte Hedegaard-Sørensen: Børns indflydelse på inkluderende undervisning
Rasmus Alenkær: Mellemformer – en vej til inklusion?
Stine Klasen og Christina Baluna Hostrup: Nest klasser
Mette Molbæk: Inkluderende undervisning
Camilla Lind Melskens: Inklusion i praksis
Christian Ydesen og Alison L. Milner: Inklusion i en testskole
Udgivelsesår: 2022