Beskrivelse
Der er en grundlæggende forskel på børnekultur og skolekultur. Forsøg på at forene de to kulturer er ikke desto mindre en del af både pædagogisk teori og praksis. Børns fantasi er noget, som kan begrænses eller fremmes – af samfundet, legen og undervisningen. Det grundlæggende spørgsmål er, hvordan vi fremmer børns lyst og motivation til at lære, deres evne til at finde på idéer og tænke i alternativer. I dette temanummer bliver fantasibegrebet forbundet med både æstetik, faglighed, medbestemmelse – og ikke mindst: med det legende element i børns udvikling og læring. Artiklerne beskriver, hvordan begreberne fantasi og leg kan forstås, hver for sig og sammen – og de undersøger, hvad det kan betyde, når begge dele bliver tænkt ind som centrale dele af undervisningen i skolen. Børns forestillingsevne og deres demokratiske udvikling er tæt forbundet med mulighederne for at deltage i et fantasifuldt og legende læringsmiljø.
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Dion Sommer: Fantasilegens her-og-nu betydning for menneskets evolution og epigenetik
Kari Lyngholm Thomsen: Børns frie leg og legen i en rammesat skolekultur
Lars Geer Hammershøj: Dannelse gennem leg, humor og fantasi
Birte Debel Hansen: Playful learning
Torben Hangaard Rasmussen: Legens æstetik
Rasmus Fink Lorentzen: Litterær fiktion og fantasi
Bo Stjerne Thomsen: Læring gennem leg
Pernille Hviid: Som-om leg i skolen?
Anders Vestergaard: Thomsen og Lars Emerik Damgaard Knudsen: Æstetik i naturfagsundervisning
Udgivelsesår: 2022