Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

KvaN 120 – Fællesskabets skole

65,00 DKK

446 på lager

-
+

Beskrivelse

Vi har en folkeskole i Danmark, som er en fælles og inkluderende grundskole for alle børn. Men hvordan står det til med det fælles, og hvad definerer det? Siden årtusindskiftet har vi set en tendens til, at et stadigt stigende antal elever søger over i fri- og privatskole, og forklaringerne er sikkert mange. En anden tendens er, at antallet af ensomme børn stiger. I nogle sammenhænge er mobning blevet til isolering af nogle børn, og vi ser også et øget antal børn knyttet til fænomenet skolevægring. Det rejser spørgsmålet om, hvorvidt inklusionen er lykkedes – og dermed alle børns ret til at være en del af fællesskabet. Selvom mange ønsker at bidrage til fællesskabet, kan det være svært at afgrænse og definere dette fællesskab. Temanummeret vil belyse, hvor folkeskolen står i dag i forhold til fællesskabets skole, og komme med bud på muligheder og begrænsninger i tilrettelæggelse af fællesskaber i undervisningen og i klassen.

I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Ove Korsgaard: Fællesskab – et historisk perspektiv
Helle Plauborg: Fællesgørende klasseledelse
Søren Schultz Hansen: Det lille vi & det store VI. Nye betingelser og begreber for fællesskaber i en verden med digitale netværk og sociale medier
Lotte Hedegaard-Sørensen: Dilemmaer i inklusion og fællesskaber
Tine Basse Fisker, Helle Rabøl Hansen og Gro Emmertsen Lund: Ungdom og ensomhed under corona
Mikkel Sonne Friis, Liselotte Bastholm Kristensen og Lone Sonne: Fællessangens plads i fællesskabets skole – en forståelsesorienteret diskussion
Jonas Lieberkind: De unges samfundssind og politiske dannelse
Gordon Ørskov Madsen: Folkeskolen som fællesskabende institution
Nikolaj Elf: Litteraturundervisning er (ikke) for alle

Udgivelsesår: 2021

Yderligere information

Vægt 0,18 kg

Du kunne også være interesseret i