Få 10% ved køb af 5 eller flere eksemplarer

KvaN 119 – Undervisningsformer

65,00 DKK

-
+

Beskrivelse

Med dette nummer tager KvaN et tema op, som både er aktuelt og klassisk. Det aktuelle kommer af revisionen af Fælles Mål og opgøret med målstyringen. Der er i den anledning brug for at overveje og gentænke undervis-ningsformerne. Det klassiske handler om noget grundlæggende, som enhver underviser må forholde sig til. Al undervisning udfolder sig nemlig i spæn-dingsfeltet mellem det faglige indhold og undervisningens form. Denne dobbelthed er selve grundlaget for elevers læring. Temanummeret forstår begrebet undervisningsform bredt og sætter fokus på mange og meget forskellige undervisningsformer. Dels formerne i sig selv og dels med eksempler på, hvordan et fagligt indhold og nogle bestemte undervisningsformer kan hænge sammen indbyrdes. Nummeret handler også om, hvordan valget af undervisningsformer kan være med til at fremme den form for erkendelse og dannelse, som læreren ønsker at fremme.

I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Per Fibæk Laursen: Hvad former undervisningens landskab?
Olga Dysthe: Dialogisk undervisning i dagens skole
Ane Qvortrup: Elevcentrerede og undersøgelsesbaserede undervisningsformer som god og succesfuld undervisning
Steen Nepper Larsen: Undervisningsformernes metaforer
Simon Skov Fougt: Scenariebaseret undervisning
Karen Borgnakke: Projektorganiseret undervisning – ’andet og mere’ end en undervisningsform?
Tom Steffensen: Undersøgende litteraturundervisning
Birgitte Holm Sørensen: Deltagerdidaktik – Lærerstuderende som didaktiske designere
Helle Mathiasen: Campus- og netmedierede undervisningsformer – et kommunikationsperspektiv

Udgivelsesår: 2021

Du kunne også være interesseret i