Beskrivelse
Mennesket har til alle tider været forbundet med teknologi. Vi har bevæget os fra primitive teknologier til nye, raffinerede former, og i dag gennemsyrer de digitale teknologier vores samfund. Vi udvikler teknologien, men den former og udvikler også os, og vi lader os, bevidst eller ubevidst, præge og kontrollere af den. Inden for de senere år er der sket en omfattende digitalisering af skolen. Digitaliseringen åbner for nye læreprocesser, men udviklingen udfordrer også skolen på didaktikken og dannelsessynet. Et nyt fag er under udvikling: Teknologiforståelse. Med fokus på en række specifikke kompetenceområder skal faget ruste eleverne til at kunne begå sig i et stadig mere digitaliseret samfund. Temanummeret kommer med bud på, hvor skolen står i dag i forhold til den digitale udvikling og belyser, hvilke muligheder og begrænsninger der ligger i faget Teknologiforståelse.
Folkeskolen skrev:
“KvaN 117 giver en række forskellige bud på, hvordan teknologiforståelse kan ses i et pædagogisk perspektiv, og hvordan man som lærer kan – og bør – undervise i fagets forskellige tematikker, og hvordan det kan bidrage til elevernes dannelse”.
“Tidsskriftet indeholder mange gode perspektiver, og det afslører de forskellige ståsteder og forståelser, der er for faget, og hvordan de bør defineres. Man bør som lærer læse det, hvis man gerne vil forstå omridset af faget og dets dannelsesperspektiver og ikke kun lade koden tale”.
Læs anmeldelsen her
Læs artikel om emnet teknologiforståelse her
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Johannes Fibiger: Var den inde? Teknologibegrebet endevendt og anvendt
Marie-Louise Wagner og Ole Sejer Iversen: Digital myndiggørelse i den danske grundskole
Rasmus Fink Lorentzen: Digital myndiggørelse i dansk
Ulf Dalvad Berthelsen: Computationel tænkning. Om mennesker, maskiner og pædagogik
Mikkel Hjorth: Digital design og designdidaktik i teknologiforståelse
Rikke Toft Nørgård: Teknologifantasi
Lone Nielsen og Alice B. Nissen: Kan man fabulere sig til teknologiforståelse?
Jette Aabo Frydendahl og Martin Thun Klausen: Teknologiforståelse som fag i indskolingen – en pædagogisk didaktisk udfordring
Mads Remvig: Teknologiforståelse i naturfagene
Udgivelsesår: 2020