Beskrivelse
Emnet dannelse er klassisk og samtidig højaktuelt. Det klassiske er, at lige så længe der har været noget, man kan kalde pædagogik, så har spørgsmålet også været der om, hvordan skole og uddannelse skal forme eleven. Det højaktuelle består på den anden side i, at dannelse nu igen i den pædagogiske debat sættes på dagsordenen med krav om, at dannelsen bliver taget alvorligt. Denne udfordring, det klassiske og det aktuelle, tager temanummeret op ved at belyse to spor. Det ene kalder vi grundfortællingerne om dannelse, som vi kan trække på, fordi de stadig er levende og produktive. Det andet spor handler om dannelsen og vor tids uddannelsesudfordringer: uddannelsesmæssige effektivitet, kompetencetænkning, mediernes fremmarch, digital revolution m.m. Hvor bliver dannelsen af i alt dette? Grundfortælling og aktualitet. De spor må tænkes sammen, og det er, hvad vi prøver på med det aktuelle nummer af KvaN.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Jacob Kjærsgaard Mortensen: Dannelsens genkomst
Per Schultz Jørgensen: Mens vi bakser med opgaven udvikles den karakter, der betinger løsningen af den
Jan Tønnesvang: Kvalificeret selvbestemmelse: Tilværelseskompetence i en helhed
Stefan Ting Graf: Wolfang Klafkis dannelsesteori
Claus Munch Drejer: Kampen om dannelsen
Thomas Aastrup Rømer: Dannelse, kritik og demokrati
Claus Michelsen: Naturvidenskab er også almen dannelse
Per Øhrgaard: Litteraturens dannelsesfortælling
Per Fibæk Laursen: Er dannelsen virkelig en skolesag
Udgivelsesår 2018