Beskrivelse
Der er flere meget forskellige diskurser om skolens formål. Én handler om elevens personlige udvikling, en anden om behovet for at kvalificere fremtidens arbejdskraft. Skolen er både en ideologisk og politisk kampplads – og et sted, hvor elever og lærere skal forsøge at få etableret en meningsfuld undervisning og hverdag. Nummeret indeholder artikler om både de store udviklingstendenser og lærerens konkrete handlemuligheder inden for disse tendenser.
Se folkeskolens anmeldelse af bogen her og her
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Jens Erik Kristensen: Skolen – et dannelsesanstalt eller uddannelsesinstitution?
Thorkild Thejsen: Skolens dobbelte formål: Folkeskolens formål gennem tiderne
Bent Nabe-Nielsen: Dannelse og skolens formål
Ullrich Zeitler: Er tilværelsesoplysning stadig aktuelt?
Hans Dorf: Fagenes faglighed og skolens formål
Benedikte Vilslev Petersen: Fællesskab og frit skolevalg
Lene Tanggaard: Skolens formål – mellem målstyring og kreativitet
Alexander von Oettingen: Skolens paradoks
Finn Held: Den enkelte elevs alsidige udvikling
Udgivelsesår 2017