Beskrivelse
Læring er igennem en kort årrække blevet et centralt begreb i den danske undervisningsverden, ikke mindst i grundskolen. Begrebet har overtaget scenen og taget terræn fra tvillingebegrebet ’undervisning’, og en stor del af de initiativer og bestemmelser, som i disse år former vores tanker om undervisning, kan forstås med perspektivet ’læring’. KvaN-nummeret handler om, hvordan ’læring’ kan forstås ud fra forskellige paradigmer, teorier og forskning – og om hvordan denne forståelse kan indgå som en støtte for lærerens planlægning og gennemførelse af undervisning.
I dette nummer kan du læse følgende artikler:
Stig Børsen: Diskurserne om læring – et overblik
Gerd Christensen: Konstruktivisme og konstruktionisme – læringsteori og vild forvirring
Kari Lyngholm Thomsen: Elevens læring og udvikling – hvor vil vi hen?
Svend Brinkmann: Dewey om læring og erfaring
Helle Bjerresgaard: Læring i grupper
Lene Tanggaard: Hvor blev ‘undervisningen’ af?
Per Fibæk Laursen: Evidens: Nonspecifikke kvaliteter fremmer læring
Jens Christian Jacobsen: Læringsprogression – målstyringens skyggeside
Peter Brodersen: At lære gennem æstetisk virksomhed
Udgivelsesår 2017