Beskrivelse
I alle læreruddannelsens fag og moduler indgår der forventninger og krav om en praksistilknytning, som rækker ud over de ordinære praktikperioder. I dele af disse studier indgår undersøgelser og indsamling af data fra skolerne, som skal indgå i projekt- og bacheloropgaver. Dette temanummer introducerer til begrebet ’empiri’ og til en række centrale metodiske og kildekritiske indgange, som en lærerstuderende skal kende og kunne anvende.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Torben Nørregaard Rasmussen: Pædagogiske begrundelser – nu med egen empiri
Søren Harnow Klausen: Hvad er videnskab?
Mette Vedsgaard Christensen: Om kvantitative og kvalitative metoder i teori og praksis for lærere
Lotte Hedegaard-Sørensen: Praksisfortællinger og lektionsbeskrivelser
Marie Dahl Rasmussen: Fagdidaktisk udvikling gennem lektionsstudier
Line Hillersdal og Kamilla Nørtoft: Observationer
Klaus Nielsen: Det kvalitative forskningsinterview
Carsten Rønn: Casebaserede undersøgelser
Marianne Høyen: Forholdet mellem ’teori’ og ’empiri’
Udgivelsesår 2015