Beskrivelse
Bogen behandler fire overordnede temaer:
- Undervisningens formål
- Undervisningens indhold
- Undervisningens form
- Undervisningens relationer
Bogen er tænkt som en støtte til at udvikle lærerstuderendes pædagogiske og didaktiske dømmekraft og handleevne – i et samspil mellem teori og praksis.
Bogen henvender sig også til lærere og alle, der ønsker en dybere forståelse af, hvordan undervisning, opdragelse og dannelse kan tænkes og udføres i skolens praksis.
Tilsammen beskrives en helhedsorienteret tilgang til pædagogik og almen didaktik. Hvert tema er opdelt i tre artikler, hvor hver artikel præsenterer centrale teoretiske perspektiver på teamet samt de mulige didaktiske implikationer heraf.
Undervisningens formål:
– ‘Skolens formål’ af Chung Kim
– ‘Skolens pædagogiske paradoks’ af Alexander von Oettingen
– ‘Dannelse i skolen’ af Mette Frederiksen
Undervisningens indhold:
– ‘Om at identificere dannende indhold til undervisning’ af Stefan Ting Graf
– ‘Forskellige kriterier for valg af indhold’ af Karsten Agergaard
– ‘Kernefaglighed’ af Johannes Fibiger
Undervisningens form:
– ‘Fem undervisningsforståelser med konsekvenser for valg af organiserings- og arbejdsformer i skolen’ af Søren Pjengaard
– ‘At lære gennem tænkning og handling’ af Merete Wiberg og Gerd Christensen
– ‘Undersøgende undervisning’ af Ane Qvortrup
Undervisningens relationer:
– ‘Kvalificeret selvbestemmelse, behov og relationer i pædagogik og dannelse’ af Jan Tønnesvang
– ‘Dialogisk undervisning’ af Marie Neergaard
– ‘To relationer i én – En pædagogisk udlægning af relationen mellem lærer og elev’ af Niels Tange
Udkommet 1. maj 2025