Beskrivelse
KvaN 131 – Livsoplysning
Tidsskriftet er første nummer i årgang 2025 og er udkommet 1. april, temanummerets titel var også temaet for KvaN-konferencen 2025.
Livsoplysning er med LU23 en del af den obligatoriske fagrække, men det er langt fra et nyt begreb. Det har dybe rødder i dansk undervisningstradition, inspireret af Grundtvigs tanker om “skolen for livet”. Med dette fag får vi nu mulighed for at integrere livsoplysning i læreruddannelsen på både traditionelle og nye måder. Formålet med temanummeret er ikke at fungere som en grundbog, men som et supplement til de allerede eksisterende læremidler. Artiklerne i temanummeret belyser livsoplysningens mange facetter, fra demokrati og teknologi til læring i mødet mellem lærer og elev. Vi håber, det vil fungere som en inspiration for både undervisere og studerende, og bidrage til en dybere forståelse af faget.
I tidsskriftet kan du læse følgende:
Ingrid Ank: At tænke over civil ulydighed er at tænke over, hvad en lærer er
Finn Thorbjørn Hansen: Men størst er alt er kærligheden – og forundringen
Simon Nørgaard Iversen: Kortslutninger af den demokratiske dannelse
Anne Meulengracht: I skole med Alfons Åberg – lærerens retoriske, sociale og kropslige praksis
Jesper Garsdal: Refleksioner over bæredygtighed – og livsoplysning
Simon Nørgaard Iversen: Tolerancens modsætninger – en normkritik af tolerancepædagogikken
Safet Bektovic: Dannelse og humanisme i et islamisk perspektiv
Dorete Kallesøe og Lærke Groth: Læreren som (filosofisk) samtalepartner
Ove Korsgaard: Hvor kommer lyset fra?
Udkommet: 1. april 2025