Beskrivelse
Temanummeret vil belyse fagområdet dansk som andetsprog, så vi i læreruddannelse og skole sammen kan skabe de bedste forudsætninger for, at elever med dansk som andetsprog kan deltage og få det fulde udbytte af skolens undervisning.
I dette tidsskrift kan du læse følgende:
Bergthóra Kristjánsdóttir: Dansk som andetsprog i skolen – organisering og historisk udvikling
Simon Calmar Andersen: Modersmålsundervisning kan fremme trivsel – og danske læsefærdigheder
Line Møller Daugaard og Mette Vedsgaard Christensen: “Fordi vi mangler noget…” – nyankomne unges perspektiver på modtagelsesklassen
Charlotte Øhrstrøm og Mette Ginman: Andetsprogsdidaktik i grundskolen – fire pejlemærker
Gro H. Jakobsen og Søren Sindberg Jensen: Migration og barrierer for deltagelse i børns skoleliv
Mette Vedsgarrd Christensen: Sprogtilegnelse med digitale teknologier i modtagelsesklassen
Noomi Matthiesen: Lærerprofessionelt ansvar i mødet med etniske minoritetsforældre
Irmelin Kjelaas: Siamaks landey. Erfaringsbaseret, transspråklig pedagogikk for nyankomne ungdommer
Trine Munch Chapelle: Sprogudviklende danskundervisning for de flersprogede elevers skyld – og for alle de andres
Udgivelsesår: 2023