Beskrivelse
Test- og evalueringskulturen ser ud til at være kommet for at blive, og det er derfor en vigtig del af en lærers professionalitet at have et godt og kritisk kendskab til test- og prøveformerne. Denne vurdering angiver retningen for indholdet i dette nummer af KvaN. Der er således både overordnede kritiske analyser af test- og evalueringskulturen, af konkrete test og af brugen af data i skolen. Og det introducerer til prøve- og testformer med henblik på at klæde lærere og lærerstuderende på til at kunne navigere i et bredt evalueringslandskab og til at træffe selvstændige valg af evalueringsmetode.
I dette tidsskrift kan du læse følgende artikler:
Trine Munch Chapelle og Sophie Møller Mortensen: En lærers arbejde med test (data) i undervisningen
Jens Ole-Jensen: Idræt – når et fag bliver prøvefag
Rune Kappel: Test og prøver – et psykologisk perspektiv
Lars Qvortrup: Kan man undvære prøver og karakterer?
Helle Jørgensen: Prøvefrie skoler – hvorfor og hvordan?
Jeppe Bundsgaard og Svend Kreiner: De fire byggesten i test og evaluering
Carsten Bendixen og Jens Christian Jacobsen: Til forsvar for dannelse i folkeskolens fagrække
Karen Borgnakke: Evalueringens spændingsfelter – udfordringer anno 2020
Peter Allerup: internationale tests – hvad måles og hvorfor præcist sker det?
Udgivelsesår: 2020